Op zoek naar betaald werk

Werkloos zijn of een baan verliezen is niet leuk. Deze tips helpen u verder.

Wat kunt u doen om een nieuwe baan te vinden? Laat zoveel mogelijk mensen weten dat u werk zoekt. Gebruik uw netwerk en vacaturesites. Schrijf u in als werkzoekende op werk.nl en neem zo snel mogelijk contact op met Werkplein Twente.

Als het u niet lukt om zelf werk te vinden, schakel dan anderen in. Krijgt u een uitkering van het UWV? Kijk dan op de website van het UWV.
Heeft u een uitkering van de gemeente? Dan kunt u met vragen terecht bij uw klantmanager.

De eerste stap die u als werkzoekende moet doen is u inschrijven op werk.nl. Op deze website vindt u ook allerlei tips om werk te vinden. De vijf beste zijn:

• Netwerken! Netwerken staat met stip bovenaan. Maak aan zoveel mogelijk mensen kenbaar dat u werk zoekt. Denk bijvoorbeeld aan familie, vrienden, buren en verenigingen waar u lid van bent. Vertel ze ook waar u goed in bent.
  • Maak gebruik van sociale media zoals Facebook, LinkedIn en WhatsApp.
  • Reageert u op een vacature? Zorg voor een goede sollicitatiebrief en CV (curriculum vitae).
  • Op internet staan verschillende vacaturesites. Maak gebruik van de sites die bij uw beroepsgroep passen.
  • Schrijf u in bij uitzendbureaus. Schrijf u eerst digitaal in en ga daarna persoonlijk op bezoek bij de uitzendbureaus.

Heeft u er wel eens aan gedacht om een eigen bedrijf te starten? Neem dan contact op met ROZ (Regionale Organisatie Zelfstandigen). ROZ helpt u op weg naar een succesvolle start. Zij adviseren u bij uw plannen en geven antwoord op uw startersvragen. Ze hebben allerlei handige tools, zoals een ondernemingsplan. ROZ geeft ook trainingen om uw vaardigheden te vergroten. En voor starters vanuit een uitkering zijn er financiële mogelijkheden via het Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen).

De dienstverlening van ROZ is veelal gratis, omdat zij dit in opdracht van de gemeente Hengelo verzorgen.

Regionale Organisatie Zelfstandigen (ROZ)
Ondernemerscentrum H164
Enschedesestraat 164
7552 CL Hengelo
(074) 241 51 00

Heeft u geen recht (meer) op een WW-uitkering? En heeft u nog geen werk gevonden? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden een (tijdelijke) uitkering van de Participatiewet krijgen. Daarnaast blijft u zoeken naar betaald werk. De gemeente helpt u daarbij. Samen met uw klantmanager stelt u een plan op. In dat plan staan de mogelijkheden om u te ontwikkelen en een baan te vinden.

Voor cliënten van Werk en Inkomen

Bent u cliënt bij Werk en Inkomen? En heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Bel dan met het klantcontactcentrum (KCC): 14 074. Als de medewerkers van het KCC u niet kunnen helpen, zetten zij uw vraag door naar uw klantmanager.

U kunt niet zonder afspraak naar de balie van Werk en Inkomen komen om uw klantmanager te spreken.

Voor mensen zonder klantmanager

Heeft u geen klantmanager? En heeft u algemene vragen over uitkeringen en bijzondere regelingen die door de gemeente worden uitgevoerd? Bel dan met het Zorgloket: 14 074 (keuze 1). U kunt daar ook een afspraak maken om langs te komen op het Publieksplein.

Publieksplein (Stadskantoor)

• maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur (alleen op afspraak)
  • vrijdag van 8.30-12.00 uur (alleen op afspraak)

Telefoon: 14 074