Hengelo na 1950

Hengelo na 1950

 

Ook na 1950 bleef Hengelo groeien. Wel veranderde het karakter van de stad omdat vanaf de jaren zeventig de rol van de industrie als werkgever afnam en het belang van de zakelijke dienstverlening groeide. In de jaren zeventig kwamen woonwijken als de Woolderes en Groot Driene tot stand. De verkeersproblematiek in en rond Hengelo vroeg intussen dringend om een oplossing. Het doorgaande verkeer naar Enschede werd om de binnenstad heen geleid. Met de aanleg van een ‘stadserf’ werd de binnenstad afgesloten voor doorgaand verkeer. Over de vroegere E8-route, de verbindingsweg tussen Rotterdam en Oost-Europa en Scandinavië, perste het verkeer zich jarenlang dwars door Hengelo. In 1988 kwam daaraan met de aanleg van de ‘Kardinaalshoed, een deel van de A1, een eind. Deze nieuwe rijksweg betekende, samen met de A35, een belangrijke impuls voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Westermaat tussen Hengelo en Borne. Aan de noordkant van de A1 werd met de woonwijken Hasseler Es, Slangenbeek en Vossenbelt voorzien in de woningbehoefte van de inmiddels ruim 80.000 inwoners tellende gemeente en werd een begin gemaakt met de ontwikkeling van Hart van Zuid, een 50 ha. groot gebied ten zuiden van de spoorlijnen, waar ooit Hengelo’s industriële hart klopte. Oude fabriekscomplexen beginnen hier als industrieel erfgoed een nieuw leven.

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies.

Strictly necessary cookies

Cookies t.b.v. statistieken

Cookies van externe partijen

Meer informatie
Wat vindt u van onze website?