Paspoort, reisdocument voor vreemdelingen
Let op: het aanvragen en afhalen van een vreemdelingenpaspoort kan alléén op afspraak!
U kunt een vreemdelingenpaspoort krijgen als u geen Nederlander bent, in Nederland woont en geen reisdocument kunt krijgen van uw eigen land.Met een vreemdelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen. Behalve naar het land van herkomst. Soms hebt u ook een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat heeft daarover meer informatie.
Aanvragen
U begint uw aanvraag bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Maak hiervoor een afspraak. Voordat u een vreemdelingenpaspoort krijgt, moet uw verzoek worden beoordeeld. Dit doet de IND en soms ook het Ministerie van Buitenlandse zaken. Binnen zes tot acht weken ontvangt u een brief waarin staat of u een vreemdelingenpaspoort kunt krijgen.
Zo ja, dan kunt u daarna een vreemdelingenpaspoort aanvragen bij uw woongemeente. U moet het paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen. Maak hiervoor een afspraak. U betaalt het paspoort bij de aanvraag.
Maximaal vijf jaar geldig
De geldigheidsduur van een vreemdelingenpaspoort hangt af van uw verblijfsstatus, maar is maximaal vijf jaar.
Meenemen
- Alle reisdocumenten die u in uw bezit hebt en die nog niet ongeldig zijn gemaakt. Hebt u buitenlandse reisdocumenten, dan moet u deze ook meenemen.
- Een goed gelijkende pasfoto die voldoet aan alle eisen van de Paspoortwet. De pasfoto mag niet ouder dan 6 maanden zijn.
- Uw geldige verblijfsdocument.
Paspoort gestolen of vermist?
Kom dan zo snel mogelijk langs bij de gemeente om de vermissing te melden. Nadat u een verklaring van vermissing hebt ingevuld, kunt u meteen een nieuw document aanvragen. Een proces-verbaal van de politie is daarvoor niet nodig. Het aanvragen van een nieuw documten kan alléén op afspraak.
Soms zal de gemeente toch de politie inschakelen. Bijvoorbeeld als u al vaker een document bent kwijtgeraakt of als wij misbruik vermoeden. De politie gaat dan onderzoek doen. Zolang dat onderzoek duurt, krijgt u nog geen nieuw paspoort.
Zodra u de vermissing gemeld hebt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente.
Een gevonden vreemdelingenpaspoort wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort aanvragen. Kijk voor meer informatie over identiteitsfraude op Rijksoverheid.nl
Vingerafdrukken
Bij de aanvraag van een vreemdelingenpaspoort worden twee vingerafdrukken opgenomen. Deze vingerafdrukken worden opgeslagen in de chip, die in het paspoort zit. Vingerafdrukken zijn verplicht als de aanvrager van een paspoort 12 jaar of ouder is. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. Wilt u meer informatie? Kijk dan op Rijksoverheid.nl.
Kosten
De tarieven voor 2021 zijn:
- een vreemdelingenpaspoort: € 56,55
- een spoedaanvraag: € 50,90 extra
Levertijd
Het duurt zes tot acht weken voordat de IND en het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben beslist op uw verzoek.
Als uw verzoek wordt toegewezen kunt u uw paspoort aanvragen. De levertijd is dan nog vijf werkdagen. U kunt uw paspoort ook met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur ligt uw paspoort in het algemeen de volgende dag na 11.00 uur klaar. U betaalt daarvoor wel € 50,90 extra.
Extra informatie
- Reisadviezen (Rijksoverheid.nl)
- Folder Kenmerken Nederlandse paspoorten identiteitskaarten 2014 (Pdf)
Contact
Maak een afspraak
Voor het aanvragen en afhalen van een vreemdel;ingenpaspoort kunt u alleen op afspraak terecht op het Publieksplein.
Publieksplein (Stadhuis)
Burgemeester van der Dussenplein 1
Telefoon: 14 074