Gemeentebalie > Meldingen, klachten en bezwaren

Gemeentebalie

Datalek melden

De gemeente Hengelo vindt uw privacy heel belangrijk. Daarom gaan wij zorgvuldig met uw gegevens om. En we beveiligen ze goed. Toch kan het gebeuren dat persoonlijke gegevens terecht komen bij iemand voor wie ze niet bedoeld zijn.

Wat is een datalek?

We spreken van een datalek als persoonlijke gegevens terecht komen bij iemand die geen toegang tot die gegevens mag hebben. Voorbeelden van een datalek zijn:

  • een hacker breekt in in het digitale netwerk van de gemeente,
  • een medewerker van de gemeente verliest een USB-stick, smartphone of dossier waarin gegevens staan,
  • een brief of een e-mail van de gemeente wordt per ongeluk naar een verkeerd adres gestuurd,
  • bij een bezoek aan onze publieksbalie kunt u persoonlijke gegevens van iemand anders lezen.

Een datalek is ernstig. Want de gelekte gegevens kunnen verloren gaan of misbruikt worden.

Datalek ontdekt? Meld het meteen!

Kunt u persoonlijke gegevens inzien die niet voor u bedoeld zijn? Of ontdekt u een zwakke plek in onze (digitale) diensten? Dan willen wij dat graag zo snel mogelijk weten. Zo kunnen wij schade voorkomen of beperken.

U kunt uw melding telefonisch doen via nummer 14074 of digitaal met het formulier Melden datalek .

Wat gebeurt er met uw melding?

  • Wij gaan meteen aan de slag om het datalek te dichten.
  • Wij zoeken uit welke gegevens er gelekt zijn en van wie.
  • Wij informeren de mensen die door het datalek benadeeld zijn en helpen hen om verdere schade te voorkomen.
  • Ernstige datalekken melden wij bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Extra informatie

Andere mensen zochten ook naar:

Deze website maakt gebruik van cookies.

Strictly necessary cookies

Cookies t.b.v. statistieken

Cookies van externe partijen

Meer informatie
Wat vindt u van onze website?