Gemeentebalie > Leven, reizen en papieren

Gemeentebalie

Paspoort, reisdocument voor vluchtelingen

Het vluchtelingenpaspoort is voor mensen die zijn erkend als vluchteling in Nederland. Met een vluchtelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen. Behalve naar het land van herkomst. Soms hebt u ook een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat heeft daarover meer informatie.

Vluchtelingenpaspoort aanvragen

U kunt een vluchtelingenpaspoort aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven. U moet een paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen. Maak hiervoor een afspraak.

Aanvragen reisdocument voor kinderen

Kinderen hebben een eigen identiteitskaart of paspoort nodig om naar het buitenland te kunnen reizen. Let op: Uw kind moet zowel bij het aanvragen als het afhalen aanwezig zijn. Meestal is ook toestemming nodig van de gezaghouders. Als er twee gezaghouders zijn, moeten beide ouders toestemming verlenen.

De gezaghouder(s) moet(en) toestemming geven voor:

  • Kinderen tot 18 jaar die een eigen paspoort willen aanvragen.
  • Kinderen tot 12 jaar die een eigen identiteitskaart willen aanvragen.

Toestemming regelen

Gezaghouder(s) moet(en) met het kind meekomen om een toestemmingsverklaring te ondertekenen. Neem uw identiteitsbewijs mee. Als u niet aanwezig kunt zijn, dan kunt u een schriftelijke toestemming meegeven. Download dan hier het formulier Verklaring van toestemming (Pdf). Print het formulier, vul het in en geef het mee met (een leesbare kopie van) uw geldige identiteitsbewijs. De handtekening op de Verklaring van toestemming moet overeenkomen met de handtekening op het legitimatiebewijs.

Maximaal vijf jaar geldig

De geldigheidsduur van een vluchtelingenpaspoort hangt af van uw verblijfsstatus, maar is maximaal vijf jaar.

Vingerafdrukken

Bij de aanvraag van een paspoort worden twee vingerafdrukken opgenomen. Deze vingerafdrukken worden opgeslagen in de chip, die in het paspoort zit. Vingerafdrukken zijn verplicht als de aanvrager van een paspoort 12 jaar of ouder is. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. Ga voor meer informatie naar Rijksoverheid.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten die u in uw bezit hebt en die nog niet officieel ongeldig zijn gemaakt. Hebt u buitenlandse reisdocumenten, dan moet u deze ook meenemen.
  • Uw geldige verblijfsdocument.
  • Eén kleurenpasfoto. Deze foto moet voldoen aan de eisen van de Paspoortwet. Laat de pasfoto daarom maken bij een vakfotograaf. Die is op de hoogte van alle eisen. Houd er rekening mee dat u op het Publieksplein en in de omgeving van het stadskantoor geen pasfoto kunt laten maken!
  • Contant geld of uw pinpas. U moet het document namelijk bij de aanvraag betalen.

Kosten

De tarieven in 2019 zijn:

  • een vluchtelingenpaspoort: € 53,95
  • een spoedaanvraag: € 48,60 extra.

Levertijd

Paspoorten en identiteitskaarten worden op een centrale plaats in Nederland gemaakt. U kunt uw nieuwe document daarom niet meteen meenemen. De levertijd is vijf werkdagen.

Spoedaanvraag

U kunt uw paspoort eventueel met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur, ligt het nieuwe document in het algemeen de volgende dag na 11.00 uur klaar. Een spoedaanvraag kost € 48,60 extra. 

Tussen aanvraag en afhalen verhuizing naar andere gemeente

Als u tussen het aanvragen en afhalen verhuist naar een andere gemeente, dan moeten wij uw reisdocument naar de nieuwe woongemeente sturen. U moet het dan daar afhalen. Informeer vooraf of uw document daar al binnen is.

Met kinderen reizen naar het buitenland

Als u (alleen) reist met kinderen, dan moet u rekening houden met extra regels en controles om kinderontvoering tegen te gaan. U hebt dan toestemming nodig van de (andere) ouder(s). Ga voor meer informatie naar Rijksoverheid. Daar kunt u ook een toestemmingsformulier downloaden.

In sommige landen is er meer nodig dan dit toestemmingsformulier. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming.

Paspoort gestolen of vermist

Ga dan zo snel mogelijk naar de gemeente om de vermissing te melden. Nadat u een verklaring van vermissing hebt ingevuld, kunt u meteen een nieuw document aanvragen. Een proces-verbaal van de politie is daarvoor niet nodig.

Soms zal de gemeente toch de politie inschakelen. Bijvoorbeeld als u al vaker een document bent kwijtgeraakt of als wij misbruik vermoeden. De politie gaat dan onderzoek doen. Zolang dat onderzoek duurt, krijgt u nog geen nieuw document.

Zodra u de vermissing gemeld hebt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente.

Een gevonden vluchtelingenpaspoort wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Ga voor meer informatie over identiteitsfraude naar Rijksoverheid.

Voorkom identiteitsfraude

Voorkom dat er misbruik wordt gemaakt van uw persoonsgegevens. Geef ook nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Lees er meer over op de pagina Identiteitsfraude.

Extra informatie

Andere mensen zochten ook informatie over:

Contact

Maak een afspraak 

Een vluchtelingenpaspoort kunt u alleen tijdens kantooruren aanvragen aan de balie op het Publieksplein. Maak hiervoor altijd een afspraak. Wij raden aan om ook een afspraak te maken voor het afhalen van uw reisdocument.

Afspraak maken

Publieksplein (stadskantoor)
Hazenweg 121, 7556 BM Hengelo
Telefoon: 14 074 

Contactformulier

Deze website maakt gebruik van cookies.

Strictly necessary cookies

Cookies t.b.v. statistieken

Cookies van externe partijen

Meer informatie
Wat vindt u van onze website?