Gemeentebalie > Leven, reizen en papieren

Gemeentebalie

Paspoort, reisdocument voor vreemdelingen

U kunt een vreemdelingenpaspoort krijgen als u geen Nederlander bent, in Nederland woont en geen reisdocument kunt krijgen van uw eigen land. Met een vreemdelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen. Behalve naar het land van herkomst. Soms hebt u ook een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat heeft daarover meer informatie.

Aanvragen

U begint uw aanvraag bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Maak hiervoor een afspraak. Voordat u een vreemdelingenpaspoort krijgt, moet uw verzoek worden beoordeeld. Dit doet de IND en soms ook het Ministerie van Buitenlandse zaken. Binnen zes tot acht weken ontvangt u een brief waarin staat of u een vreemdelingenpaspoort kunt krijgen.

Zo ja, dan kunt u daarna een vreemdelingenpaspoort aanvragen bij uw woongemeente. U moet het paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen. Maak hiervoor een afspraak. U betaalt het paspoort bij de aanvraag.

Maximaal vijf jaar geldig

De geldigheidsduur van een vreemdelingenpaspoort hangt af van uw verblijfsstatus, maar is maximaal vijf jaar.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten die u in uw bezit hebt en die nog niet ongeldig zijn gemaakt. Hebt u buitenlandse reisdocumenten, dan moet u deze ook meenemen.
  • Een goed gelijkende pasfoto die voldoet aan alle eisen van de Paspoortwet. Houd er rekening mee dat u op het Publieksplein en in de omgeving van het stadskantoor geen nieuwe pasfoto's kunt laten maken! 
  • Uw geldige verblijfsdocument.

Paspoort gestolen of vermist?

Ga dan zo snel mogelijk naar de gemeente om de vermissing te melden. Nadat u een verklaring van vermissing hebt ingevuld, wordt de aanvraagprocedure opnieuw gestart. Een proces-verbaal van de politie is daarvoor niet nodig. 

Soms zal de gemeente toch de politie inschakelen. Bijvoorbeeld als u al vaker een document bent kwijtgeraakt of als wij misbruik vermoeden. De politie gaat dan onderzoek doen. Zolang dat onderzoek duurt, krijgt u nog geen nieuw paspoort.

Zodra u de vermissing gemeld hebt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente. 

Een gevonden vreemdelingenpaspoort wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort aanvragen. Kijk voor meer informatie over identiteitsfraude op Rijksoverheid.nl

Vingerafdrukken

Bij de aanvraag van een vreemdelingenpaspoort worden twee vingerafdrukken opgenomen. Deze vingerafdrukken worden opgeslagen in de chip, die in het paspoort zit. Vingerafdrukken zijn verplicht als de aanvrager van een paspoort 12 jaar of ouder is. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. Wilt u meer informatie? Kijk dan op Rijksoverheid.nl

Kosten

De tarieven voor 2019 zijn:

  • een vreemdelingenpaspoort: € 53,95
  • een spoedaanvraag: € 48,60 extra

Levertijd

Het duurt zes tot acht weken voordat de IND en het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben beslist op uw verzoek.

Als uw verzoek wordt toegewezen kunt u uw paspoort aanvragen. De levertijd is dan nog vijf werkdagen. U kunt uw paspoort ook met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur ligt uw paspoort in het algemeen de volgende dag na 11.00 uur klaar. U betaalt daarvoor wel € 48,60 extra.

Extra informatie

Contact

Maak een afspraak

U kunt een vreemdelingenpaspoort alleen tijdens kantooruren aanvragen. Maak hiervoor altijd een afspraak. Wij raden aan om ook een afspraak te maken voor het afhalen van uw paspoort. 

Afspraak maken

Publieksplein (stadskantoor)
Hazenweg 121, 7556 BM Hengelo
Telefoon: 14 074

Contactformulier

Deze website maakt gebruik van cookies.

Strictly necessary cookies

Cookies t.b.v. statistieken

Cookies van externe partijen

Meer informatie
Wat vindt u van onze website?