Gemeentebalie > Leven, reizen en papieren

Gemeentebalie

Paspoort, reisdocument voor vreemdelingen

Verblijft u rechtmatig in Nederland en heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden in het bezit komen van een reisdocument voor vreemdelingen. U moet daarvoor in ieder geval kunnen aantonen dat u geen reisdocument kunt krijgen van het land van herkomst. De geldigheidsduur van een vreemdelingenpaspoort hangt af van uw verblijfsstatus, maar is maximaal vijf jaar.

Met een geldig vreemdelingenpaspoort kunt u reizen in het buitenland. Bepaalde landen hebben ook nog andere eisen. Wij raden u aan om tijdig contact op te nemen met het reisbureau of het consulaat van het land waar u naar toe wilt. 

Vreemdelingenpaspoort aanvragen

U begint de aanvraagprocedure bij de gemeente waar u staat ingeschreven. De gemeente stuurt vervolgens een verzoek naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Daarna gaat het verzoek door naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. U krijgt het besluit per brief toegestuurd. De hele procedure kan twee tot vier maanden duren.

Als uw verzoek is toegewezen, dan kunt u bij de gemeente waar u staat ingeschreven het vreemdelingenpaspoort aanvragen. U moet het document persoonlijk aanvragen en afhalen. U betaalt het paspoort bij aanvraag.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten die u in uw bezit hebt en die nog niet ongeldig zijn gemaakt. Hebt u buitenlandse reisdocumenten, dan moet u deze ook meenemen.
  • Een goed gelijkende pasfoto die voldoet aan alle eisen van de Paspoortwet. Houd er rekening mee dat u op het Publieksplein en in de omgeving van het stadskantoor geen nieuwe pasfoto's kunt laten maken! 
  • Uw geldige verblijfsdocument.

Vreemdelingenpaspport aanvragen? Altijd eerst een afspraak maken!

Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort kunt alleen op afspraak terecht op het Publieksplein. Komt u het paspoort afhalen, dan is dat niet verplicht.

U kunt uw afspraak heel gemakkelijk regelen via het digitale formulier!

Afspraak maken

Paspoort gestolen of vermist?

Ga dan zo snel mogelijk naar de gemeente om de vermissing te melden. Nadat u een verklaring van vermissing hebt ingevuld, kunt u meteen een nieuw document aanvragen. Een proces-verbaal van de politie is daarvoor niet nodig. 

Soms zal de gemeente toch de politie inschakelen. Bijvoorbeeld als u al vaker een document bent kwijtgeraakt of als wij misbruik vermoeden. De politie gaat dan onderzoek doen. Zolang dat onderzoek duurt, krijgt u nog geen nieuw paspoort.

Zodra u de vermissing gemeld hebt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente. 

Een gevonden Nederlands paspoort of identiteitskaart wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Kijk voor meer informatie over identiteitsfraude op Rijksoverheid.nl

Vingerafdrukken

Bij de aanvraag van een Nederlands paspoort worden twee vingerafdrukken opgenomen. Deze vingerafdrukken worden opgeslagen in de chip, die in het paspoort zit. Vingerafdrukken zijn verplicht als de aanvrager van een paspoort 12 jaar of ouder is. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. Wilt u meer informatie? Kijk dan op Rijksoverheid.nl

Kosten

De tarieven voor 2019 zijn:

  • een vreemdelingenpaspoort: € 53,95
  • een spoedaanvraag: € 48,60 extra

Behandeltermijn

Het duurt twee tot vier maanden voordat de IND en het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben beslist op uw verzoek.

Als uw verzoek wordt toegewezen kunt u uw paspoort aanvragen. De levertijd is dan nog vijf werkdagen. U kunt uw paspoort ook met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur ligt uw paspoort in het algemeen de volgende dag na 10.00 uur klaar. U betaalt daarvoor wel € 48,60 extra.

Kan ik mijn vreemdelingenpaspoort ook gebruiken als identiteitsbewijs?

Ja, u kunt zich identificeren met de volgende geldige documenten:

  • Nederlands paspoort;
  • Nederlandse identiteitskaart;
  • rijbewijs (in sommige gevallen);
  • paspoort of identiteitskaart van de landen van de EU of de EER (paspoorten van andere landen moeten een geldige sticker voor verblijf hebben);
  • Nederlands reisdocument voor vluchtelingen;
  • Nederlands reisdocument voor vreemdelingen;
  • verblijfsdocument en W-document.

Kijk voor meer informatie over paspoort en identificatie op Rijksoverheid.nl.

Contact

Vreemdelingenpaspoort aanvragen? Altijd eerst een afspraak maken!

  • Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort kunt u alleen op afspraak terecht op het Publieksplein
  • Komt u het paspoort afhalen, dan is dat niet verplicht. Behalve op dinsdag en donderdag vanaf 16.30 uur. Om te voorkomen dat u misschien lang moet wachten, raden wij u aan om altijd eerst een afspraak te maken.

U kunt uw afspraak heel gemakkelijk regelen via het digitale formulier!

Afspraak maken  

Publieksplein (Stadskantoor)
Hazenweg 121, 7556 BM Hengelo

  • maandag van 8.30 tot 16.30 uur
  • dinsdag van 8.30 tot 20.00 uur (vanaf 16.30 uur alleen op afspraak)
  • woensdag van 8.30 tot 16.30 uur 
  • donderdag van 8.30 tot 20.00 uur (vanaf 16.30 uur alleen op afspraak)
  • vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur.

Telefoon:  14 074
Contactformulier

Deze website maakt gebruik van cookies.

Strictly necessary cookies

Cookies t.b.v. statistieken

Cookies van externe partijen

Meer informatie
Wat vindt u van onze website?