Gemeentebalie > Leven, reizen en papieren

Gemeentebalie

Paspoort, tweede

U kunt een tweede paspoort aanvragen als u kunt aantonen dat u het nodig hebt. Bijvoorbeeld wanneer het land dat u wilt bezoeken in conflict is met een land waarvan u al stempels in uw paspoort hebt. Of als u vaak naar landen reist waarvoor een visum nodig is. Het tweede paspoort heeft een geldigheidsduur van twee jaar.

Let op: het aanvragen van een tweede paspoort kan alléén op afspraak!

Voorwaarden

Om in aanmerking te komen voor een tweede paspoort moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Uw eerste paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn.
  • U moet kunnen aantonen dat u een tweede paspoort nodig hebt. U moet daarvoor bij de aanvraag voldoende bewijzen kunnen overleggen. De noodzaak voor een tweede paspoort kan bijvoorbeeld blijken uit:
    - de stempels en visa in uw huidige (tweede) paspoort
    - een boeking naar een land dat volgens de lijst van Buitenlandse Zaken conflicteert met een land waarvan in het eerste paspoort een visum zit
    - een boeking voor een reis én een bewijs dat uw eerste paspoort bij een ambassade ligt voor een visum
    - een verklaring van uw werkgever
  • U kunt niet met een Nederlandse identiteitskaart naar het betreffende land reizen.

Tweede paspoort aanvragen

Als u in Hengelo staat ingeschreven, dan kunt u een tweede paspoort persoonlijk aanvragen aan de balie van het Publieksplein.

Aanvragen reisdocument voor kinderen

Kinderen en jongeren tot en met 17 jaar hebben voor het aanvragen van een eigen paspoort toestemming nodig van de gezaghouder(s). Meestal hebben beide ouders het gezag over hun kind. Zij moeten dan ook allebei schriftelijk toestemming geven.

Let op: Wilt u een reisdocument aanvragen of afhalen voor uw kind? Dan moet uw kind daar beide keren bij aanwezig zijn!

Toestemming regelen

Gezaghouder(s) moet(en) met het kind meekomen om een toestemmingsverklaring te ondertekenen. Neem uw identiteitsbewijs mee. Als u niet aanwezig kunt zijn, dan kunt u een schriftelijke toestemming meegeven. Download dan hier het formulier Verklaring van toestemming (Pdf). Print het formulier, vul het in en geef het mee met (een leesbare kopie van) uw geldige identiteitsbewijs. De handtekening op de Verklaring van toestemming moet overeenkomen met de handtekening op het legitimatiebewijs.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten die u in uw bezit hebt en die nog niet officieel ongeldig zijn gemaakt. Hebt u buitenlandse reisdocumenten, dan moet u deze ook meenemen.
  • Voldoende bewijzen waaruit de noodzaak voor een tweede paspoort blijkt.
  • Eén kleurenpasfoto. Deze foto moet voldoen aan de eisen van de Paspoortwet. Laat de pasfoto daarom maken bij een vakfotograaf. Die is op de hoogte van alle eisen. Houd er rekening mee dat u op het Publieksplein en in de omgeving van het stadskantoor geen pasfoto kunt laten maken!
  • Contant geld of uw pinpas. U moet het document namelijk bij de aanvraag betalen

Kosten

De tarieven in 2019 zijn:

  • een tweede paspoort vanaf 18 jaar (2 jaar geldig): € 71,35
  • een tweede paspoort tot en met 17 jaar (2 jaar geldig): € 53,95
  • een spoedaanvraag: € 48,60 extra.

Levertijd

Reisdocumenten worden op een centrale plaats in Nederland gemaakt. U krijgt uw paspoort daarom niet meteen mee. De levertijd is vijf werkdagen.

Spoedaanvraag

U kunt uw paspoort eventueel met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur, ligt het nieuwe document in het algemeen de volgende dag na 11.00 uur klaar. Een spoedaanvraag kost € 48,60 extra.

Tussen aanvraag en afhalen verhuizing naar andere gemeente

Als u tussen het aanvragen en afhalen verhuist naar een andere gemeente, dan moeten wij uw reisdocument naar de nieuwe woongemeente sturen. U moet het dan daar afhalen. Informeer vooraf of uw document daar al binnen is.

Paspoort gestolen of vermist

Kom dan zo snel mogelijk langs bij de gemeente om de vermissing te melden. Nadat u een verklaring van vermissing hebt ingevuld, kunt u meteen een nieuw document aanvragen. Een proces-verbaal van de politie is daarvoor niet nodig. Het aanvragen van een nieuw documten kan alléén op afspraak. 

Soms zal de gemeente toch de politie inschakelen. Bijvoorbeeld als u al vaker een document bent kwijtgeraakt of als wij misbruik vermoeden. De politie gaat dan onderzoek doen. Zolang dat onderzoek duurt, krijgt u nog geen nieuw document.

Zodra u de vermissing gemeld hebt, is uw vermiste paspoort ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente.

Een gevonden Nederlands paspoort of identiteitskaart wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Kijk voor meer informatie over identiteitsfraude op Rijksoverheid.nl

Extra informatie

Andere mensen zochten ook informatie over:

Contact

Maak een afspraak

Voor het aanvragen van een tweede paspoort kunt u alleen op afspraak terecht op het Publieksplein. Wij raden aan om ook een afspraak te maken voor het afhalen van uw paspoort.

Afspraak maken

Publieksplein (stadskantoor)
Hazenweg 121, 7556 BM Hengelo
Telefoon: 14 074

Contactformulier

Deze website maakt gebruik van cookies.

Strictly necessary cookies

Cookies t.b.v. statistieken

Cookies van externe partijen

Meer informatie
Wat vindt u van onze website?