Medisch afval

Als u veel medisch afval hebt kunt u een tegemoetkoming aanvragen in de afvalkosten.

Hebt u veel medisch afval? Bijvoorbeeld stoma-, incontinentie- of dialysemateriaal? Dan maakt u waarschijnlijk vaker dan gemiddeld gebruik van uw ondergrondse container of moet u vaker uw grijze container laten legen. In dat geval kunt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten.

Wanneer komt u in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten?

U kunt een aanvraag doen als uw huishouden veel medisch afval heeft. Denk daarbij bijvoorbeeld aan stomamateriaal, dialysemateriaal of incontinentiemateriaal (met een indicatie van 6 druppels of meer).

Hoe groot is de bijdrage van de gemeente voor 2022?

De gemeente vergoedt een deel van de afvalkosten. Het eerste aantal aanbiedingen van huishoudelijk restafval betaalt u zelf. Dat noemen wij het drempelbedrag. De hoogte van het drempelbedrag én de maximale bijdrage per huishouden hangt af van het inzamelmiddel: de ondergrondse container, de minicontainer van 140 of de minicontainer van 240 liter.

Ondergrondse container

  • Aanbieding 1 tot en met 24: geen vergoeding, voor eigen rekening € 31,20.
  • Aanbieding 25 tot en met 128: maximaal € 135,20 (= 104 x € 1,30).
  • Aanbieding 129 en verder: geen vergoeding, voor eigen rekening.

Minicontainer van 140 liter

  • Aanbieding 1 tot en met 5: geen vergoeding, voor eigen rekening € 35.
  • Aanbieding 6 tot en met 24: maximaal € 133 (= 19 x € 7). 
  • Aanbieding 25 en verder: geen vergoeding, voor eigen rekening.

Minicontainer van 240 liter

  • Aanbieding 1 tot en met 3: geen vergoeding, voor eigen rekening €  35,85.
  • Aanbieding 4 tot en met 14: maximaal € 131,45 (= 11 x € 11,95).
  • Aanbieding 15 en verder: geen vergoeding, voor eigen rekening.

Wanneer wordt de bijdrage uitbetaald?

De gemeente stort de bijdrage uiterlijk in april 2023 op uw rekening.

U kunt de tegemoetkoming aanvragen tussen 1 mei en 15 december 2022. Gebruik hiervoor het Aanvraagformulier Medisch afval 2022 (Pdf). 

Print het formulier of haal het af bij het Zorgloket. Vul het formulier in en stuur het samen met het bewijsmateriaal naar:
Gemeente Hengelo, Sector Fysiek - Afdeling Stad en Regie, t.a.v. de heer F. Talsma, Antwoordnummer 168, 7550 AA Hengelo.

  • Zet op de envelop: Strikt vertrouwelijk. Niet openen.
  • Doe het bewijsmateriaal los in de envelop. Plak de verklaring of bon niet op het aanvraagformulier.
  • Een postzegel is niet nodig!

Bewijsmateriaal

Om uw aanvraag te beoordelen, hebben wij (opnieuw) bewijsmateriaal nodig. Daaruit moet blijken dat u inderdaad materiaal gebruikt dat onder de regeling medisch afval valt. Dat is misschien lastig voor u, maar het is wel noodzakelijk om de regeling goed uit te voeren.

  • Haalt u het materiaal bij uw Hengelose apotheek? Vraag dan bij uw apotheek om een bon of verklaring. Daarop moet uw naam staan en om welk materiaal het gaat.
  • Haalt u het materiaal ergens anders? Bijvoorbeeld via internet? Dan voegt u een aankoop- of pakbon toe. Daarop moet uw naam staan en om welk materiaal het gaat.

Zorgloket, Publieksplein (Stadhuis) Burgemeester van der Dussenplein 1 

Telefoon: (0)14 074 (keuze 1)

Let op: Wilt u langs komen? Maak eerst telefonisch een afspraak!

  • maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur (alleen op afspraak)
  • vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur (alleen op afspraak)
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >
Gemeente Hengelo
nl
en de
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu