Medisch afval

Als u veel medisch afval hebt kunt u een tegemoetkoming aanvragen in de afvalkosten.

Hebt u veel medisch afval? Bijvoorbeeld stoma-, incontinentie- of dialysemateriaal? Dan maakt u waarschijnlijk vaker dan gemiddeld gebruik van uw ondergrondse container of moet u vaker uw grijze container laten legen. In dat geval kunt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten.

Wanneer komt u in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten?

U kunt een aanvraag doen als uw huishouden veel medisch afval heeft. Denk daarbij bijvoorbeeld aan stomamateriaal, dialysemateriaal of incontinentiemateriaal (met een indicatie van 6 druppels of meer).

Hoe groot is de bijdrage van de gemeente?

De gemeente vergoedt een deel van de afvalkosten. Het eerste aantal aanbiedingen van huishoudelijk restafval betaalt u zelf. Dat noemen wij het drempelbedrag. De hoogte van het drempelbedrag én de maximale bijdrage per huishouden hangt af van het inzamelmiddel: de ondergrondse container, de minicontainer van 140 of de minicontainer van 240 liter.

Ondergrondse container

  • Aanbieding 1 tot en met 24: geen vergoeding, voor eigen rekening € 31,20.
  • Aanbieding 25 tot en met 128: maximaal € 135,20 (= 104 x € 1,30).
  • Aanbieding 129 en verder: geen vergoeding, voor eigen rekening.

Minicontainer van 140 liter

  • Aanbieding 1 tot en met 5: geen vergoeding, voor eigen rekening € 35.
  • Aanbieding 6 tot en met 24: maximaal € 133 (= 19 x € 7). 
  • Aanbieding 25 en verder: geen vergoeding, voor eigen rekening.

Minicontainer van 240 liter

  • Aanbieding 1 tot en met 3: geen vergoeding, voor eigen rekening €  35,85.
  • Aanbieding 4 tot en met 14: maximaal € 131,45 (= 11 x € 11,95).
  • Aanbieding 15 en verder: geen vergoeding, voor eigen rekening.

Wanneer wordt de bijdrage uitbetaald?

De gemeente stort de bijdrage uiterlijk in april 2022 op uw rekening.

U kunt de tegemoetkoming aanvragen tussen 1 april en 1 oktober 2021. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier 2021 (Pdf). 

Print het formulier of haal het af bij het Zorgloket. Vul het formulier in en stuur het samen met het bewijsmateriaal naar:
Gemeente Hengelo, Sector Fysiek - Afdeling Stad en Regie, t.a.v. de heer F. Talsma, Antwoordnummer 168, 7550 AA Hengelo.

  • Zet op de envelop: Strikt vertrouwelijk. Niet openen.
  • Doe het bewijsmateriaal los in de envelop. Plak de verklaring of bon niet op het aanvraagformulier.
  • Een postzegel is niet nodig!

Bewijsmateriaal

Om uw aanvraag te beoordelen, hebben wij (opnieuw) bewijsmateriaal nodig. Daaruit moet blijken dat u inderdaad materiaal gebruikt dat onder de regeling medisch afval valt. Dat is misschien lastig voor u, maar het is wel noodzakelijk om de regeling goed uit te voeren.

  • Haalt u het materiaal bij uw Hengelose apotheek? Vraag dan bij uw apotheek om een bon of verklaring. Daarop moet uw naam staan en om welk materiaal het gaat.
  • Haalt u het materiaal ergens anders? Bijvoorbeeld via internet? Dan voegt u een aankoop- of pakbon toe. Daarop moet uw naam staan en om welk materiaal het gaat.

Zorgloket, Publieksplein (Stadhuis) Burgemeester van der Dussenplein 1 

Telefoon: (0)14 074 (keuze 1)

Let op: Wilt u langs komen? Maak eerst telefonisch een afspraak!

  • maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur (alleen op afspraak)
  • vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur (alleen op afspraak)
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >
Gemeente Hengelo
nl
en de
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu