Gemeentebalie > Afval en milieu

Gemeentebalie

Medisch afval

Hebt u veel medisch afval? Bijvoorbeeld stoma-, incontinentie- of dialysemateriaal? Dan maakt u waarschijnlijk vaker dan gemiddeld gebruik van uw ondergrondse container of moet u vaker uw grijze container laten legen. In dat geval kunt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten.

Handig om te weten

Wanneer komt u in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten?

U kunt een aanvraag doen als uw huishouden veel medisch afval heeft. Denk daarbij bijvoorbeeld aan stomamateriaal, dialysemateriaal of incontinentiemateriaal (met een indicatie van 6 druppels of meer).

Hoe groot is de bijdrage van de gemeente?

De gemeente vergoedt een deel van de afvalkosten. Het eerste aantal aanbiedingen van huishoudelijk restafval betaalt u zelf. Dat noemen wij het drempelbedrag. De hoogte van het drempelbedrag én de maximale bijdrage per huishouden hangt af van het inzamelmiddel: de ondergrondse container, de minicontainer van 140 of de minicontainer van 240 liter.

Ondergrondse container

  • Aanbieding 1 tot en met 26: geen vergoeding, voor eigen rekening € 31,20.
  • Aanbieding 27 tot en met 130: maximaal € 124,80 (= 104 x € 1,20).
  • Aanbieding 131 en verder: geen vergoeding, voor eigen rekening.

Minicontainer van 140 liter

  • Aanbieding 1 tot en met 5: geen vergoeding, voor eigen rekening € 35.
  • Aanbieding 6 tot en met 23: maximaal € 126 (= 18 x € 7). 
  • Aanbieding 24 en verder: geen vergoeding, voor eigen rekening.

Minicontainer van 240 liter

  • Aanbieding 1 tot en met 3: geen vergoeding, voor eigen rekening €  35,85.
  • Aanbieding 4 tot en met 13: maximaal € 119,50 (= 10 x € 11,95).
  • Aanbieding 14 en verder: geen vergoeding, voor eigen rekening.

Wanneer wordt de bijdrage uitbetaald?

De gemeente stort de bijdrage uiterlijk in april 2020 op uw rekening.

Tegemoetkoming aanvragen

U kunt de tegemoetkoming aanvragen tussen 1 mei en 1 oktober 2019. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier 2019 (Pdf). 

Print het formulier of haal het af bij het Zorgloket. Vul het formulier in en stuur het samen met het bewijsmateriaal naar:
Gemeente Hengelo, Sector Fysiek - Afdeling Stad en Regie, t.a.v. de heer F. Talsma, Antwoordnummer 168, 7550 AA Hengelo.

  • Zet op de envelop: Strikt vertrouwelijk. Niet openen.
  • Doe het bewijsmateriaal los in de envelop. Plak de verklaring of bon niet op het aanvraagformulier.
  • Een postzegel is niet nodig!

Bewijsmateriaal

Om uw aanvraag te beoordelen, hebben wij (opnieuw) bewijsmateriaal nodig. Daaruit moet blijken dat u inderdaad materiaal gebruikt dat onder de regeling medisch afval valt. Dat is misschien lastig voor u, maar het is wel noodzakelijk om de regeling goed uit te voeren.

  • Haalt u het materiaal bij uw Hengelose apotheek? Vraag dan bij uw apotheek om een bon of verklaring. Daarop moet uw naam staan en om welk materiaal het gaat.
  • Haalt u het materiaal ergens anders? Bijvoorbeeld via internet? Dan voegt u een aankoop- of pakbon toe. Daarop moet uw naam staan en om welk materiaal het gaat.

Contact

Zorgloket
Hazenweg 121, 7556 BM Hengelo

  • maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur
  • vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur

Telefoon: (0)14 074 (keuze 1)

Contactformulier

Afspraak maken

Wilt u voorkomen dat u misschien lang moet wachten? Maak dan eerst een afspraak. Dat kan heel gemakkelijk via het digitale formulier!

Afspraak maken  

Deze website maakt gebruik van cookies.

Strictly necessary cookies

Cookies t.b.v. statistieken

Cookies van externe partijen

Meer informatie
Wat vindt u van onze website?