Uitleg versturen e-facturen naar de gemeente Hengelo
Sinds 3 april 2018 is het voor leveranciers van de gemeente Hengelo mogelijk om elektronische facturen (e-facturen) te sturen.
Wat is een e-factuur?
Een e-factuur is een digitaal (XML-)bestand met een vaste structuur. Een e-factuur is vanuit het ene geautomatiseerde systeem elektronisch te verwerken in het andere systeem. Een e-mail met pdf-factuur als bijlage is geen e-factuur.
Waarom e-factureren?
Ieder jaar versturen bedrijven binnen Nederland zo’n 12 miljoen facturen aan de overheid. Handmatige verwerking van facturen via post of e-mail kost veel tijd en geld. En geeft kans op fouten.
Voordelen van e-factureren
De voordelen van e-factureren zijn onder andere:
- Gemak. De verwerking verloopt automatisch.
- Snellere verwerking. De papierstroom blijft achterwege.
- Nauwkeuriger. Geen fouten door handmatige verwerking.
- Goedkoper. Geen print- en portokosten.
Hoe stuur ik een e-factuur naar de gemeente Hengelo?
U kunt een e-factuur op verschillende manieren naar de gemeente Hengelo sturen. Dat kan geautomatiseerd vanuit uw eigen (boekhoud)softwarepakket via Peppol.
E-factuur vanuit uw (boekhoud)softwarepakket
Met de meeste boekhoud- en facturatiesoftware die in Nederland verkrijgbaar is, kunt u e-factureren. Controleer of uw ICT-leverancier of -dienstverlener hiervoor op dit moment samenwerkt met Peppol om te kunnen e-factureren. Peppol is een netwerk van dienstverleners met koppelingen tussen verzenders en ontvangers van e-facturen. Via dit netwerk kunnen ook andere overheidsorganisaties en het bedrijfsleven bereikt worden.
E-factuur via online portalen
Gebruikt u geen (boekhoud)softwarepakket en verstuurt u maar weinig facturen? Dan is het handmatig invoeren van facturen via een online portaal van een dienstverlener binnen het Peppol netwerk een mogelijkheid. Deze dienstverleners creëren voor u een e-factuur en leveren die af bij de gemeente Hengelo.