Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >

Betaald parkeren in Hart van Zuid ten noorden van het Esrein

Gemeente gaat in overleg met bewoners over parkeerregulering in de schil

Het college van B en W heeft besloten om betaald parkeren in te voeren voor het gedeelte ten noorden van het Esrein. Dit wordt ingevoerd zodra de verschillende deelprojecten uitgevoerd worden. De gemeente gaat begin 2023 in overleg met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden, over de vorm van parkeerregulering in aangrenzende straten en buurten (de zogenoemde ‘schil’). In de kaart in dit bericht ziet u op welke deelgebieden betaald parkeren wordt ingevoerd.

In Hart van Zuid worden de komende jaren ongeveer 1.500 woningen gebouwd. In de deelgebieden ten noorden van het Esrein komen vooral woningen met een (hoog)stedelijk karakter in een hogere dichtheid. Daarbij is een goede en kwalitatieve inrichting van de openbare ruimte van groot belang: er moeten voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd voor bewoners en bezoekers én er moet ook voldoende ruimte zijn voor bijvoorbeeld groen. De gemeente verwacht dat deze specifieke woonmilieus met een meer hoogstedelijk karakter een andere parkeerbehoefte met zich meebrengt dan de reguliere woongebieden in Hengelo. Mede gelet op onderzoek, het gewenste te realiseren woon- en leefmilieu én de directe ligging nabij het station - denkt gemeente dat de toekomstige bewoners van dit gebied minder gebruik zullen maken van een eigen auto en bijvoorbeeld meer met de trein en het openbaar vervoer zullen reizen. De gemeenteraad heeft daarom in september 2021 besloten om een lagere parkeernorm voor dit gebied en de binnenstad toe te passen dan in meer reguliere woonwijken in Hengelo.

Ontwikkelaars van nieuwbouwprojecten zijn verplicht om voldoende parkeerplaatsen te realiseren op eigen terrein. Om ervoor te zorgen dat de toekomstige bewoners en bezoekers in de binnenstad en Hart van Zuid ook daadwerkelijk gaan parkeren op eigen terrein en niet op de openbare weg, heeft de gemeenteraad vorig jaar ook het principebesluit genomen om een vorm van parkeerregulering toe te passen. Daarmee wordt de parkeerdruk in het gebied en de directe omgeving tegen gegaan. De gemeenteraad heeft destijds nog geen besluit genomen over de uiteindelijke vorm van regulering. Dit kan namelijk via het invoeren van betaald parkeren, het instellen van een blauwe zone, via vergunning-parkeren of een combinatie hiervan.

Het college van B en W heeft nu besloten om betaald parkeren in te voeren voor het gedeelte ten noorden van het Esrein. De gemeente gaat begin 2023 in overleg met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden, over de vorm van parkeerregulering in aangrenzende straten en buurten (de zogenoemde ‘schil’).

Betaald parkeren ten noorden van het Esrein

In de volgende deelgebieden van Hart van Zuid wordt betaald parkeren ingevoerd:

Hazemeijer, Lansinkveste, Hijschveste, Dikkers, de STORK-locatie, ETEF, de Koppeling en de Oude Ketelmakerij. Deze deelgebieden liggen allemaal ten noorden van het Esrein (zie www.hartvanzuid.nl voor de deelgebieden). De ontwikkelaars van deze nieuwbouwprojecten zijn verplicht om voldoende parkeerplaatsen te realiseren op eigen terrein. Om ervoor te zorgen dat de toekomstige bewoners en bezoekers ook daadwerkelijk gaan parkeren op eigen terrein en niet op de openbare weg, heeft het college besloten om betaald parkeren in te voeren. Deze vorm van parkeerregulering sluit namelijk aan bij de parkeerregulering in de binnenstad. Bovendien zijn de deelgebieden nog in ontwikkeling; toekomstige bewoners en ondernemers kunnen daardoor ‘aan de voorkant’ worden geïnformeerd, zodat zij weten waar ze aan toe zijn. Het betaald parkeren wordt ingevoerd bij de oplevering van de woningen.

Parkeerregulering in de schil

Het invoeren van betaald parkeren heeft effect op de aangrenzende straten en buurten. Daarom heeft de gemeenteraad in september 2021 al het principebesluit genomen om ook in de zogenoemde schil een vorm van parkeerregulering in te voeren. Daarbij is een grens aangewezen van ongeveer 300 meter rondom het gebied waar betaald parkeren wordt ingevoerd.

Het college heeft nog geen keuze gemaakt welke vorm van parkeerregulering het beste in deze schil past; betaald parkeren, blauwe zone, vergunning parkeren of een combinatie hiervan.

Het college van B en W wil de huidige situatie en wensen van bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden eerst goed in kaart brengen, voordat het college uiteindelijk een besluit neemt over de best passende vorm van parkeerregulering in deze omliggende gebieden. Daarom wordt hiervoor in begin 2023 een afzonderlijk participatietraject opgestart. Daarbij gaat het ook om de vraag wanneer parkeerregulering wordt ingevoerd en wat de meest logische grenzen zijn.

Waarom een lagere parkeernorm in Hart van Zuid –ten noorden van het Esrein?

De nieuwe parkeernormen sluiten aan bij de parkeerbehoefte van de beoogde doelgroepen die komen wonen in de binnenstad en Hart van Zuid. Hengelo wil de komende jaren (jonge) talenten vasthouden, binden en aantrekken, ter versterking van Twente als top-technologische regio. Daarom worden de komende jaren met name rondom het station veel woningen gebouwd met een (hoog)stedelijk karakter, in een dynamische omgeving. Maar gelet op het gewenste woon- en leefmilieu in deze gebieden én de directe ligging nabij het station, heeft de gemeenteraad in september 2021 besloten om een lagere parkeernorm voor deze gebieden vast te stellen dan bij een meer reguliere woonwijk in Hengelo.

Gemeente Hengelo
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu