Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >
Waar bent u naar op zoek?

Huishoudelijke hulp

Hebt u moeite met het schoonhouden van uw woning of ander huishoudelijk werk?

Kunt u door omstandigheden niet meer zelf uw huishouding doen? En is er ook niemand in uw omgeving die dat van u kan overnemen? Misschien kunt u hulp bij het huishouden krijgen van de gemeente. De medewerkers van het Zorgloket geven u graag advies en denken met u.

Wilt u contact opnemen voor meer informatie of advies? Dan kunt het u Zorgloket vinden op het Publieksplein in het stadhuis, Burgemeester van der Dussenplein 1. 

Het loket op het Publieksplein is geopend op:

  • maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur
  • vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur

U kunt het Zorgloket ook bellen of mailen:

Telefoon: 074-2459131
Mailadres: zorgloket@hengelo.nl  

Op sommige vragen kunnen de medewerkers van het Zorgloket meteen een antwoord geven, maar soms is de situatie ingewikkelder. Als daar aanleiding voor is, kan het Zorgloket u helpen om u aan te melden bij de Wmo of een andere instantie.

Mag ik zelf kiezen wie mij gaat helpen in de huishouding?

Als u in aanmerking komt voor hulp, dan mag u kiezen uit een aantal zorgaanbieders. U geeft uw keuze door bij het zorgloket of tijdens het gesprek met de consulent van de gemeente. Vervolgens neemt een medewerker van de door u gekozen zorgorganisatie contact met u op. Samen maakt u een zorgplan, met daarin de praktische afspraken over de ondersteuning bij u thuis. Op die manier ontstaat er zoveel mogelijk maatwerk. 

Kunt u aantonen dat die zorgaanbieders niet de ondersteuning kunnen bieden die bij u past? Dan kunt u een zogenoemd persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen. Daarmee regelt u vervolgens zelf de ondersteuning. Wilt u meer informatie over het persoonsgebonden budget? Neem dan contact op met het zorgloket. 

Ik ben het niet eens met de werkwijze van mijn zorgaanbieder. Wat moet ik doen?

Wij adviseren om eerst contact op te nemen met uw zorgaanbieder. Zij hebben een klachtenprocedure. Komt u er onderling niet uit? Dan kunt u contact opnemen met het Zorgloket.

Moet ik een eigen bijdrage betalen voor hulp in de huishouding vanuit de Wmo?

Ja, u betaalt een eigen bijdrage voor de ondersteuning die u thuis krijgt vanuit de Wmo. Ook als u die hulp krijgt in de vorm van een persoonsgebonden budget. Het CAK int die eigen bijdrage. Kijk voor meer informatie bij het onderwerp Eigen bijdrage

Wisselende hulp en/of wisselende tijden?

Veel bedrijven hebben te maken met personeelstekort. Ook voor de aanbieders van huishoudelijke hulp in Hengelo is het soms lastig om iedereen de juiste ondersteuning te bieden. Dat is vooral lastig tijdens bijvoorbeeld vakantieperiodes, of door ziekte van medewerkers. De aanbieders van huishoudelijke hulp doen hun uiterste best om u te helpen. Daarbij kan het soms zo zijn dat u een andere hulp krijgt, of dat uw hulp op een ander tijdstip komt. Het kan ook voorkomen dat er alleen (tijdelijk) ondersteuning kan worden geboden op de zaterdagochtend of in de avond (tot 20.00 uur). Uw aanbieder informeert u hier dan over. We vragen uw begrip. Bij vragen kunt u contact opnemen met uw aanbieder.

Zorgloket, Publieksplein (Stadhuis) Burgemeester van der Dussenplein 1 

  • maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur
  • vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur

Telefoon: 074- 2459131
E-mail: zorgloket@hengelo.nl

Gemeente Hengelo
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu