Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >

Tweede paspoort

U kunt een tweede paspoort aanvragen als u kunt aantonen dat u het nodig hebt.

Bijvoorbeeld wanneer het land dat u wilt bezoeken in conflict is met een land waarvan u al stempels in uw paspoort hebt. Of als u vaak naar landen reist waarvoor een visum nodig is. Het tweede paspoort heeft een geldigheidsduur van twee jaar.

Let op: het aanvragen en afhalen van een tweede paspoort kan alléén op afspraak!

Om in aanmerking te komen voor een tweede paspoort moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Uw eerste paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn.
  • U moet kunnen aantonen dat u een tweede paspoort nodig hebt. U moet daarvoor bij de aanvraag voldoende bewijzen kunnen overleggen. De noodzaak voor een tweede paspoort kan bijvoorbeeld blijken uit:
    - de stempels en visa in uw huidige (tweede) paspoort
    - een boeking naar een land dat volgens de lijst van Buitenlandse Zaken conflicteert met een land waarvan in het eerste paspoort een visum zit
    - een boeking voor een reis én een bewijs dat uw eerste paspoort bij een ambassade ligt voor een visum
    - een verklaring van uw werkgever
  • U kunt niet met een Nederlandse identiteitskaart naar het betreffende land reizen.

Als u in Hengelo staat ingeschreven, dan kunt u een tweede paspoort persoonlijk aanvragen aan de balie van het Publieksplein.

Aanvragen reisdocument voor kinderen 

Kinderen en jongeren tot en met 17 jaar hebben voor het aanvragen van een eigen paspoort toestemming nodig van de gezaghouder(s). Meestal hebben beide ouders het gezag over hun kind. Zij moeten dan ook allebei schriftelijk toestemming geven.

Let op: Wilt u een reisdocument aanvragen of afhalen voor uw kind? Dan moet uw kind daar beide keren bij aanwezig zijn!

Toestemming regelen

Gezaghouder(s) moet(en) met het kind meekomen om een toestemmingsverklaring te ondertekenen. Neem uw identiteitsbewijs mee. Als u niet aanwezig kunt zijn, dan kunt u een schriftelijke toestemming meegeven. Download dan hier het formulier Toestemming paspoort of identiteitskaart minderjarige (Pdf). Print het formulier, vul het in en geef het mee met (een leesbare kopie van) uw geldige identiteitsbewijs. De handtekening op de Verklaring van toestemming moet overeenkomen met de handtekening op het legitimatiebewijs.

  • Alle reisdocumenten die u in uw bezit hebt en die nog niet officieel ongeldig zijn gemaakt. Hebt u buitenlandse reisdocumenten, dan moet u deze ook meenemen.
  • Voldoende bewijzen waaruit de noodzaak voor een tweede paspoort blijkt.
  • Een goed lijkende kleurenpasfoto. Deze foto moet voldoen aan de eisen van de Paspoortwet. Laat de pasfoto daarom maken bij een vakfotograaf. Die is op de hoogte van alle eisen. De pasfoto mag niet ouder dan 6 maanden zijn.
  • Contant geld of uw pinpas. U moet het document namelijk bij de aanvraag betalen

De tarieven in 2024 zijn:

  • een tweede paspoort vanaf 18 jaar (2 jaar geldig): € 83,85
  • een tweede paspoort tot en met 17 jaar (2 jaar geldig): € 63,40
  • een spoedaanvraag: € 57,05 extra

Reisdocumenten worden op een centrale plaats in Nederland gemaakt. U krijgt uw paspoort daarom niet meteen mee. De levertijd is vijf werkdagen.

Spoedaanvraag

U kunt uw paspoort eventueel met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur, ligt het nieuwe document in het algemeen de volgende dag na 11.00 uur klaar. Een spoedaanvraag kost € 57,05 extra.

Tussen aanvraag en afhalen verhuizing naar andere gemeente

Als u tussen het aanvragen en afhalen verhuist naar een andere gemeente, dan moeten wij uw reisdocument naar de nieuwe woongemeente sturen. U moet het dan daar afhalen. Informeer vooraf of uw document daar al binnen is.

Is uw tweede paspoort gestolen of vermist? Geef dit dan zo snel mogelijk door bij de gemeente. Dit kan vanaf 12 jaar heel gemakkelijk digitaal met uw DigiD.

Voor kinderen tot en met 11 jaar kan alleen een gezaghebbende ouder met zijn of haar DigiD digitaal melding van vermissing doen.

Melding vermissing paspoort of identiteitskaart

Wilt u ook gelijk een nieuw document aanvragen dan moet u een afspraak maken bij de afdeling burgerzaken. Daar kan dan ook de melding van vermissing worden gedaan.

Zodra u de vermissing gemeld hebt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente.

Een gevonden Nederlands paspoort of identiteitskaart wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Kijk voor meer informatie over identiteitsfraude op Rijksoverheid.

Soms zal de gemeente de politie inschakelen. Bijvoorbeeld als u al vaker een document bent kwijtgeraakt of als wij misbruik vermoeden. De politie gaat dan onderzoek doen. Zolang dat onderzoek duurt, krijgt u nog geen nieuw document.

Voorkom identiteitsfraude

Voorkom dat er misbruik wordt gemaakt van uw persoonsgegevens. Geef ook nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Lees er meer over op de pagina Identiteitsfraude.

Maak een afspraak

Voor het aanvragen en afhalen van een tweede paspoort kunt u alleen op afspraak terecht op het Publieksplein.  

Afspraak maken

Publieksplein (Stadhuis)
Burgemeester van der Dussenplein 1

Telefoon: 14 074

Contactformulier

Gemeente Hengelo
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu