Voorschot en voorlopige voorziening
De gemeente heeft tijd nodig om op een uitkeringsaanvraag te beslissen.
Als de gemeente er 4 weken of langer over doet om een beslissing te nemen, hebt u recht op een voorschot.
Krijgt u geen (of te weinig) voorschot? Moet u te lang wachten op een beslissing? Of bent u het niet eens met de beslissing op uw aanvraag? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen.
Voorschot
De gemeente moet binnen 8 weken een beslissing nemen op uw uitkeringsaanvraag. Als wij meer gegevens van u nodig hebben, mogen we die termijn eenmaal met 8 weken verlengen.
Moet u 4 weken of langer op een beslissing wachten? Dan hebt u recht op een voorschot. Op die regel zijn twee uitzonderingen:
- U geeft de gevraagde informatie niet, niet op tijd of niet volledig en dat is u te verwijten.
- Het is bij de aanvraag al duidelijk dat u geen recht hebt op een uitkering.
De hoogte van het voorschot is tenminste 90% van de voor u geldende bijstandsnorm. Neem contact op met uw klantmanager als u het voorschot niet automatisch krijgt.
De gemeente verrekent het voorschot zonder machtiging met de eerste uitkering. Als blijkt dat u geen recht hebt op een uitkering, dan moet u het voorschot terugbetalen.
Voorlopige voorziening
Bij niet tijdig beslissen
Neemt de gemeente niet binnen 8 weken een beslissing op uw aanvraag en ontvangt u geen (of onvoldoende) voorschot? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Dat doet u bij de voorzitter van Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel.
Bij bezwaar
Bent u het niet eens met de beslissing op uw aanvraag en hebt u al een bezwaarschrift ingediend? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen als u niet voldoende middelen hebt om in uw levensonderhoud te voorzien. U moet dan een brief schrijven naar: de Arrondissementsrechtbank, Sector Bestuursrecht, Postbus 323, 7600 AH Almelo.
Contact
Voor cliënten van Werk en Inkomen
Bent u cliënt bij Werk en Inkomen? En hebt u vragen of wilt u een afspraak maken? Bel dan met het klantcontactcentrum (KCC): 14 074. Als de medewerkers van het KCC u niet kunnen helpen, zetten zij uw vraag door naar uw klantmanager.
U kunt niet zonder afspraak naar de balie van Werk en Inkomen komen om uw klantmanager te spreken.
Informatiebalie op het Publieksplein
Hebt u geen klantmanager? En hebt u algemene vragen over uitkeringen en bijzondere regelingen die door de gemeente worden uitgevoerd? Dan kunt u terecht aan de informatiebalie van Sociale Zaken op het Publieksplein.
Publieksplein (Stadskantoor)
- maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur
- vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur.
Telefoon: 14 074
Contactformulier