Minder waterverbruik door de Milieubarometer

Met vestigingen in Hengelo, Enschede en Almelo is Metropool een poppodium dat jaarlijks zo’n tweehonderdduizend bezoekers trekt. Hoe zouden die vestigingen presteren op milieugebied, in vergelijking met andere poppodia in het land? En is er winst te behalen? Manager Operations Michiel Toenink ging de uitdaging aan en deelde zijn data in de Milieubarometer. 'We verbruiken opvallend veel water', was een eerste les.

Die Milieubarometer schetst voor bedrijven hoe milieuvriendelijk hun activiteiten zijn, of het groener kan en of er geld te besparen is. 'Ja, soms gaat het om geld, maar poppodia zijn ook idealistisch. We willen een goede CO₂-footprint. Sommige poppodia (met name in het westen) hebben de keuken voor artiesten bijvoorbeeld vegetarisch. We zien een dergelijke verandering in eigen team nog niet zo snel gebeuren, maar het verdient wel onze aandacht.'

De gegevens van Metropool invoeren in de Milieubarometer bleek een stevige klus. Van energieverbruik tot reisgedrag van bezoekers of hun eetgewoontes. 'Centraal staat de vraag: hoe kunnen we het beter doen? Groener doen? Sommige dingen doen we gewoon al goed. Als je naar buiten gaat, de deur dichtdoen en als je weggaat: het licht uit.'

Michiel liep tegen het fenomeen Milieubarometer aan in zijn contacten met andere poppodia in het land. Het initiatief om een 'poppodium'-benchmark te maken voor de Milieubarometer kwam vanuit de Genoeg Gewaste-werkgroep (www.genoeggewaste.nl). 'Door de benchmark kunnen we goed vergelijken met onze branchegenoten. De Milieubarometer heeft voor veel verschillende werkvelden benchmarks en dat maakt het juist zo interessant en relevant.'

Het waterverbruik bij Metropool bleek bijvoorbeeld hoger dan elders. 'Het vervangen van de toiletten door duurzamere versies die minder of geen water verbruiken is een optie zodra deze aan vervanging toe zijn.'

Die waterbeperking levert beperkt financieel voordeel op, maar maakt Metropool ook 'groener'. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld de komst van bezoekers naar het Hengelose poppodium. 'In het westen wordt veel meer openbaar vervoer gebruikt. Hier komt men vaker met de auto. Dat is iets waar je minder op kunt sturen. Toch kijken we er wel naar, bijvoorbeeld met de Slinger-app, waarmee je een soort carpooling bereikt. AFAS bijvoorbeeld, deed een pilot met busvervoer.'

Branchebreed adviseert Michiel bedrijven die ook met de Milieubarometer willen werken, te informeren of meer bedrijven uit eenzelfde branche al meedoen. Dat heeft volgens hem een duidelijke meerwaarde. 'Afval, energie, water, vervoer, freon … De Milieubarometer levert je inzicht op. Je moet weten waar je het over hebt en waar je het verschil kunt maken.'

Als aan het eind van het gesprek de koffiebeker leeg is, wijst Michiel op die dikke lichtbruine bekers. Het lijken wegwerpbekers, maar zijn het niet. 'Bij al onze bekers maakten we de overstap. Dus ook voor bier, fris en wijn. Die kun je gewoon omspoelen en opnieuw gebruiken. Acht keer zeggen ze, maar ze gaan veel langer mee. Vroeger hadden we er een afvalpers voor staan. Die is inmiddels weg.'