Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >

Tweede paspoort

Tweede paspoort nodig? Plan een afspraak.

U kunt een tweede paspoort aanvragen als u kunt aantonen dat u het nodig heeft. Bijvoorbeeld wanneer het land dat u wilt bezoeken in conflict is met een land waarvan u al stempels in uw paspoort heeft. Of als u vaak naar landen reist waarvoor een visum nodig is. Het tweede paspoort heeft een geldigheidsduur van 2 jaar.

Om in aanmerking te komen voor een tweede paspoort moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Uw eerste paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn.
  • U moet kunnen aantonen dat u een tweede paspoort nodig heeft.
  • U kunt niet met een Nederlandse identiteitskaart naar het betreffende land reizen.

Afspraak maken

Meenemen:

  • Alle reisdocumenten die u in uw bezit heeft. Heeft u buitenlandse reisdocumenten, dan moet u deze ook meenemen.
  • Voldoende bewijzen waaruit de noodzaak voor een tweede paspoort blijkt.
    De noodzaak voor een tweede paspoort kan bijvoorbeeld blijken uit:
    - de stempels en visa in uw huidige (tweede) paspoort;
    - een boeking naar een land dat volgens de lijst van Buitenlandse Zaken conflicteert met een land waarvan in het eerste paspoort een visum zit;
    - een boeking voor een reis én een bewijs dat uw eerste paspoort bij een ambassade ligt voor een visum;
    - een verklaring van uw werkgever.
  • Een kleurenpasfoto, deze laat u maken bij een vakfotograaf (de pasfoto mag niet ouder dan 6 maanden zijn).
  • Contant geld of uw pinpas. 

De tarieven in 2024 zijn:

  • een tweede paspoort vanaf 18 jaar (2 jaar geldig): € 83,85
  • een tweede paspoort tot en met 17 jaar (2 jaar geldig): € 63,40
  • een spoedaanvraag: € 57,05 extra

U kunt uw tweede paspoort eventueel met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur, ligt het nieuwe paspoort de volgende werkdag na 11.00 uur klaar. Een spoedaanvraag kost € 57,05 extra.

Is uw tweede paspoort gestolen of vermist? Laat dit ons dan zo snel mogelijk weten.

Melding vermissing paspoort of identiteitskaart

Zodra u de vermissing meldt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente.

Een gevonden Nederlands paspoort of identiteitskaart wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Maak hiervoor een afspraak.

Maak een afspraak

Voor het aanvragen en afhalen van een tweede paspoort kunt u alleen op afspraak terecht in het stadhuis.  

Afspraak maken

Stadhuis
Burgemeester van der Dussenplein 1

Telefoon: 14 074

Contactformulier

Gemeente Hengelo
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu