Forse subsidieaanvraag voor grootschalige woningbouw
Hengelo zet in op ondertunneling Kuipersdijk
Het college van B&W van Hengelo stemde eind augustus in met het indienen van een subsidieaanvraag van € 21,2 miljoen bij het Rijk. Deze is op 28 augustus bij het Rijk ingediend. Het gaat om een aanvraag uit het Mobiliteitsfonds voor maatregelen die noodzakelijk zijn voor de ontsluiting en bereikbaarheid van de grootschalige woningbouwlocatie Spoorzone Hengelo-Enschede (SHE). Hengelo en Enschede trekken samen op maar moeten wel twee afzonderlijke subsidieaanvragen indienen. Met de aanvragen willen beide gemeenten een belangrijke stap zetten in de realisatie van duizenden nieuwe woningen in de regio.
Hengelo en Enschede zijn in mei met de ontwikkeling van de Spoorzone Hengelo Enschede (SHE) door het Rijk aangewezen als een grootschalige woningbouwlocatie. Daardoor kan aanspraak gemaakt worden op de extra middelen vanuit het Rijk uit het Mobiliteitsfonds en het Gebiedsbudget. Die middelen zijn bedoeld om de bouw van grote woningbouwlocaties te versnellen en haalbaar te maken. Gemeenten kunnen bijdragen aanvragen voor noodzakelijke publieke investeringen, zoals voor infrastructuur, mobiliteitsmaatregelen en vergroening van de openbare ruimte. Het doel is om sneller meer betaalbare woningen te realiseren om zo het woningtekort tegen te gaan. Belangrijk onderdeel daarvan is het wegnemen van knelpunten in de gebiedsontwikkeling. Hengelo en Enschede dragen verschillende projecten voor in hun aanvragen.
Totale investering in mobiliteit € 52,4 miljoen
Het Rijk stelt als voorwaarde dat gemeenten bereid zijn om zelf ook bij te dragen aan de benodigde investeringen. Voor Hengelo betekent dit dat er € 21,2 miljoen aan cofinanciering gereserveerd moet worden voor de mobiliteitsmaatregelen. De gemeenteraad dient dit uiteraard vast te stellen. Onder voorbehoud van definitieve toekenning betekent dit dat er een totale investering van maar liefst € 52,4 miljoen kan plaatsvinden. Het Rijk neemt in het najaar een besluit over de verdeling van de middelen. Dan wordt duidelijk of de aangevraagde bijdragen definitief worden toegekend.
Ondertunneling Kuipersdijk
In de subsidieaanvraag zijn meerdere mobiliteitsmaatregelen opgenomen. Een van de belangrijkste projecten in de aanvraag van Hengelo is de ondertunneling van de Kuipersdijk. De huidige gelijkvloerse overgang van het spoor is een knelpunt voor het verkeer. Het toevoegen van meer woningen in de stad en zorgt voor een toename van kruisend verkeer. De onderdoorgang Kuipersdijk is daarom essentieel voor een goede doorstroming van het autoverkeer op de wijkring in de stad. De maatregel draagt bij aan de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in het gebied en is een randvoorwaarde voor de woningbouwopgave.
Terugdringen woningtekort
Het kabinet heeft de ambitie uitgesproken om jaarlijks 100.000 nieuwe woningen te bouwen. Om dit doel te behalen, zijn in de concept Nota Ruimte meerdere gebieden aangewezen als grootschalige woningbouwlocaties. De Spoorzone Hengelo-Enschede (SHE) behoort tot deze locaties. Grootschalige woningbouwlocaties zijn van nationaal belang. Ze onderscheiden zich door omvang en complexiteit en vergen daarom extra regie en financiële steun van het Rijk. Voor deze locaties is in totaal € 5 miljard gereserveerd via verschillende regelingen. Daarnaast is € 2,5 miljard beschikbaar gesteld in het Mobiliteitsfonds voor bereikbaarheid en ontsluiting.