Toelichting aanvragen bijstand via MijnHengelo
Uw aanvraagformulier staat klaar op MijnHengelo.nl!
U heeft bericht gehad dat u uw bijstandsuitkering digitaal kunt aanvragen via MijnHengelo.nl. Hoe dat werkt leest u op deze pagina.
Hoe werkt MijnHengelo.nl?
U heeft een brief ontvangen van Werk en Inkomen. In deze brief staat wanneer u een gesprek heeft en wanneer u het digitale formulier op MijnHengelo moet invullen en versturen. Hoe sneller u het formulier invult, hoe eerder u duidelijkheid heeft.
U hoeft het formulier niet in één keer in te vullen. U kunt het formulier tussentijds opslaan door op de knop ‘tussentijds opslaan’ te klikken. Deze knop staat onderaan de linker kolom. Als u later weer inlogt op MijnHengelo kunt u verder gaan waar u gebleven was.
Documenten meesturen
Met uw aanvraag moet u bepaalde documenten meesturen. Welke dat zijn hangt af van uw situatie. Tijdens het invullen van dit formulier ziet u vanzelf welke documenten wij van u nodig hebben. U kunt ze dan meteen uploaden. Doe dat het liefst in Pdf-formaat, want fotobestanden zijn vaak te groot. Zorg ook dat de documenten goed leesbaar zijn.
Let op! Zorg ervoor dat de documenten die u toevoegt een juiste bestandsnaam hebben. Voorbeeld: u wilt uw huurcontract toevoegen. Sla het bestand eerst op op uw computer met de naam ‘huurcontract’. Daarna kunt u het bestand uploaden.
Aanvragen als echtpaar
Als u als echtpaar een bijstandsuitkering aan wilt vragen, hebben wij een handtekening van u én van uw partner nodig. Via het formulier dubbele handtekening aanvragen bijstand kunt u aangeven dat u en uw partner samen aanvragen.
We hebben een handtekening van uw partner nodig. U print het formulier, vult het in en verstuurt het via MijnHengelo. Doorloop hiervoor de volgende stappen:
- Log in op ‘MijnHengelo’ met uw DigiD,
- Ga naar de tegel ‘Mijn Werk & Inkomen’,
- Ga naar ‘Mijn openstaande taken’,
- Ga naar de ‘Taak aanvullende gegevens’,
- Scan het ingevulde formulier,
- Upload dit formulier en verstuur de taak,
- U en uw partner hebben nu gezamenlijk een bijstandsuitkering aangevraagd.
Welke documenten moet u meesturen?
We hebben alle documenten op een rijtje gezet. Het hangt van uw situatie af welke documenten u precies moet meesturen. Het is verstandig deze documenten te verzamelen voordat u start met uw aanvraag.
Hulp nodig?
Heeft u hulp nodig? Bel dan met 14-074. Dat kan op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur. Wij helpen u graag verder. Als u het digitale formulier na een week niet heeft ingevuld, neemt uw klantmanager contact met u op om eventuele vragen te beantwoorden.
We hebben ook een handleiding geschreven voor MijnHengelo. In deze handleiding wordt stap voor stap uitgelegd welke stappen u zet.
Extra informatie
Meer informatie over uitkeringen, uw rechten en plichten en regelingen voor een laag inkomen vindt u op de pagina Werk en inkomen.