Gemeentebalie > Leven, reizen en papieren

Gemeentebalie

Paspoort en identiteitskaart

Wilt u op reis naar het buitenland? Dan hebt u een geldig reisdocument nodig. Met een Nederlandse identiteitskaart mag u reizen in bijna alle landen van de Europese Unie én Turkije en met een Nederlands paspoort over de hele wereld. Houd er rekening mee dat u voor bepaalde landen ook een visum nodig hebt. Uw reisbureau of de ambassade van het land waar u naar toe gaat kan u hierover meer infomatie geven. 

Reisdocument aanvragen?

Wilt u een nieuw document aanvragen? En staat u ingeschreven in de gemeente Hengelo? Dan kunt u uw aanvraag doen op het Publieksplein in het stadskantoor. U kunt een paspoort of een identiteitskaart alleen persoonlijk aanvragen en afhalen.  

Meenemen

  • Alle reisdocumenten die u in uw bezit hebt en die nog niet officieel ongeldig zijn gemaakt.  
  • Eén kleurenpasfoto. Deze foto moet voldoen aan de eisen van de Paspoortwet. Laat de pasfoto daarom maken bij een vakfotograaf. Die is op de hoogte van alle eisen. Houd er rekening mee dat u op het Publieksplein en in de omgeving van het stadskantoor geen pasfoto kunt laten maken!
  • Contant geld of uw pinpas. U moet het document namelijk bij de aanvraag betalen. 

Aanvragen reisdocument voor kinderen

Kinderen en jongeren tot en met 17 jaar hebben voor het aanvragen van een eigen paspoort toestemming nodig van de gezaghouder(s). Voor het aanvragen van een identiteitskaart is die toestemming nodig tot en met 11 jaar. Meestal hebben beide ouders het gezag over hun kind. Zij moeten dan ook allebei schriftelijk toestemming geven.

Als beide ouders meekomen bij de aanvraag, kunnen zij de toestemmingsverklaring aan de balie invullen en ondertekenen. Zij moeten dan wel hun geldige identiteitsbewijs meenemen. Lukt het niet om allebei bij de aanvraag aanwezig te zijn, dan kan de schriftelijke toestemming ook geregeld worden met het formulier Verklaring van toestemming (Pdf). Print het formulier en neem het ingevulde en ondertekende formulier mee naar de balie. Het toestemmingsformulier is alleen geldig met (een goed leesbare kopie van) een geldig legitimatiebewijs van de gezaghouder(s).

Let op: Wilt u een reisdocument aanvragen of afhalen voor uw kind? Dan moet uw kind daar beide keren bij aanwezig zijn!

Kinderen naar het buitenland?

Kinderen hebben een eigen identiteitskaart of paspoort nodig om naar het buitenland te kunnen reizen. Kinderbijschrijvingen in paspoorten zijn al sinds 26 juni 2012 niet meer geldig.

Reizen met kinderen en grenscontrole

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Wilt u informatie over grenscontrole aan de Nederlandse grens bij het reizen met kinderen? Kijk dan ook eens op de website van het Ministerie van Defensie.

Bij de aanvraag van een nieuw reisdocument, kunt u er eventueel voor kiezen om de naam van uw (ex)echtgenoot of (ex)partner in uw document te laten opnemen. 

Hoeveel kost het?

  • een paspoort vanaf 18 jaar (10 jaar geldig, 34 pagina's): € 64,75
  • een paspoort tot en met 17 jaar (5 jaar geldig, 34 pagina's): € 51,45
  • een zakenpaspoort vanaf 18 jaar (10 jaar geldig, 66 pagina's): € 64,75
  • een zakenpaspoort tot en met 17 jaar (5 jaar geldig, 66 pagina's: € 51,45
  • een identiteitskaart vanaf 18 jaar (10 jaar geldig): € 50,65
  • een identiteitskaart tot en met 17 jaar (5 jaar geldig): € 28,60
  • een spoedaanvraag: € 47,55 extra.

Hoe lang duurt het?

Paspoorten en identiteitskaarten worden op een centrale plaats in Nederland gemaakt. U kunt uw nieuwe document daarom niet meteen meenemen. De levertijd is vijf werkdagen. 

Spoedaanvraag

U kunt uw paspoort of identiteitskaart eventueel met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur, ligt het nieuwe document in het algemeen de volgende dag na 10.00 uur klaar. Een spoedaanvraag kost wel € 47,55 extra.

Verhuizing naar andere gemeente

Hebt u uw aanvraag gedaan in Hengelo? Maar bent u naar een andere gemeente verhuisd voordat u uw paspoort of identiteitskaart hebt afgehaald? Dan moeten wij uw document doorsturen naar uw nieuwe woongemeente. En u moet het daar afhalen. Informeer vooraf wel even of uw document al binnen is.

Paspoort of identiteitskaart gestolen of vermist?

Ga dan zo snel mogelijk naar de gemeente om de vermissing te melden. Nadat u een verklaring van vermissing hebt ingevuld, kunt u meteen een nieuw document aanvragen. Een proces-verbaal van de politie is daarvoor niet nodig.
 
Soms zal de gemeente toch de politie inschakelen. Bijvoorbeeld als u al vaker een document bent kwijtgeraakt of als wij misbruik vermoeden. De politie gaat dan onderzoek doen. Zolang dat onderzoek duurt, krijgt u nog geen nieuw document.

Zodra u de vermissing gemeld hebt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente. 

Noodpaspoort

Ontdekt u kort voor vertrek naar het buitenland dat u geen geldig reisdocument hebt? En lukt het niet meer om een nieuw reisdocument te regelen bij uw gemeente? Dan is het aanvragen van een noodpaspoort misschien een uitkomst. Noodpaspoorten worden in Nederland onder strikte voorwaarden afgegeven door de Koninklijke Marechaussee. Maak voor het aanvragen van een noodpaspoort altijd eerst een afspraak. U kunt hiervoor contact opnemen met de marechaussee: telefoon 0800 1814. Wilt u meer informatie? Kijk dan op de website van het Ministerie van Defensie.

Veel gestelde vragen

In welke landen kan ik met mijn Nederlandse identiteitskaart terecht?

Uw identiteitskaart is geldig in de volgende landen: Andorra, België, Bosnië, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot Brittannië en Noord-Ierland (inclusief alle Kanaaleilanden), Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Canarische eilanden), Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland. Deze landen accepteren de Nederlandse identiteitskaart op grond van internationale of eigen regelgeving.

Hoe zit het nou precies met die vingerafdrukken in een paspoort of identiteitskaart?

Vanaf 20 januari 2014 worden er geen vingerafdrukken meer opgenomen bij de aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart. En bij de aanvraag van een Nederlands paspoort worden nog maar twee vingerafdrukken opgenomen in plaats van vier. Deze vingerafdrukken worden opgeslagen in de chip, die in het paspoort zit. Vingerafdrukken zijn verplicht als de aanvrager van een paspoort 12 jaar of ouder is. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. Wilt u meer informatie? Kijk dan op Rijksoverheid.nl.

In mijn paspoort staan kinderen bijgeschreven. Die kinderbijschrijvingen zijn vervallen op 26 juni 2012. Is mijn paspoort nu nog wel geldig?

Ja, uw paspoort blijft geldig tot de datum 'geldig tot' die op de houderpagina van uw paspoort staat.

Moet ik een kinderbijschrijving ongeldig laten maken?

Nee, op 26 juni 2012 vervalt de geldigheid van bijschrijvingen automatisch. U hoeft hiervoor niets te doen.

Kan ik mijn paspoort of identiteitskaart ook gebruiken als identiteitsbewijs?

Ja, u kunt zich identificeren met de volgende geldige documenten:

  • Nederlands paspoort;
  • Nederlandse identiteitskaart;
  • rijbewijs (in sommige gevallen);
  • paspoort of identiteitskaart van de landen van de EU of de EER (paspoorten van andere landen moeten een geldige sticker voor verblijf hebben);
  • Nederlands reisdocument voor vluchtelingen;
  • Nederlands reisdocument voor vreemdelingen;
  • verblijfsdocument en W-document.

Kijk voor meer informatie over identiteitsbewijzen op Rijksoverheid.nl.

Waar vraag ik een Nederlands paspoort aan als ik in het buitenland woon?

In het buitenland vraagt u uw Nederlandse paspoort of ID-kaart aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Het maakt niet uit of u in het buitenland woont of daar tijdelijk verblijft. U kunt uw reisdocumenten ook op sommige plekken in Nederland aanvragen. Wilt u meer informatie? Kijk dan op Rijksoverheid.nl.

Contact

Publieksplein (Stadskantoor)
Hazenweg 121, 7556 BM Hengelo

  • maandag van 8.30 tot 16.30 uur
  • dinsdag van 8.30 tot 20.00 uur (vanaf 16.30 uur alleen op afspraak)
  • woensdag van 8.30 tot 16.30 uur 
  • donderdag van 8.30 tot 20.00 uur (vanaf 16.30 uur alleen op afspraak)
  • vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur.

Telefoon:  14 074

Reactieformulier

Afspraak maken

Wilt u voorkomen dat u misschien lang moet wachten? Of wilt u op dinsdag of donderdag tussen 16.30 en 20.00 uur naar het Publieksplein? Maak dan eerst een afspraak. Dat kan heel gemakkelijk via het digitale formulier!

Afspraak maken   

Deze website maakt gebruik van cookies.

Strictly necessary cookies

Cookies t.b.v. statistieken

Cookies van externe partijen

Meer informatie
Wat vindt u van onze website?