Gemeentebalie > Leven, reizen en papieren

Gemeentebalie

Paspoort en identiteitskaart

Met een paspoort of een identiteitskaart (ID-kaart) kunt u zich legitimeren en u kunt ermee reizen. Een ID-kaart is geldig in bijna heel Europa. Met een paspoort kunt u de hele wereld over reizen. Iedereen vanaf 14 jaar moet een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen als de overheid daarom vraagt.

Let op: het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart kan alléén op afspraak!

Reisdocument aanvragen

Als inwoner van Hengelo kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen aan de balie op het Publieksplein in het stadskantoor. Aanvragen en afhalen moet u persoonlijk doen. Maak hiervoor een afspraak.

Naam van partner laten bijschrijven

Bij de aanvraag van een nieuw reisdocument, kunt u er eventueel voor kiezen om de naam van uw (ex)echtgenoot of (ex)partner in uw document te laten opnemen.

Aanvragen reisdocument voor kinderen

Kinderen hebben een eigen identiteitskaart of paspoort nodig om naar het buitenland te kunnen reizen. Let op: Uw kind moet zowel bij het aanvragen als het afhalen aanwezig zijn. Meestal is ook toestemming nodig van de gezaghouders. Als er twee gezaghouders zijn, moeten beide ouders toestemming verlenen.

De gezaghouder(s) moet(en) toestemming geven voor:

  • Kinderen tot 18 jaar die een eigen paspoort willen aanvragen.
  • Kinderen tot 12 jaar die een eigen identiteitskaart willen aanvragen.

Toestemming regelen

Gezaghouder(s) moet(en) met het kind meekomen om een toestemmingsverklaring te ondertekenen. Neem uw identiteitsbewijs mee. Als u niet aanwezig kunt zijn, dan kunt u een schriftelijke toestemming meegeven. Download dan hier het formulier Verklaring van toestemming (Pdf). Print het formulier, vul het in en geef het mee met (een leesbare kopie van) uw geldige identiteitsbewijs. De handtekening op de Verklaring van toestemming moet overeenkomen met de handtekening op het legitimatiebewijs.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten die u in uw bezit hebt, ook verlopen reisdocumenten die nog niet officieel ongeldig zijn gemaakt. Hebt u buitenlandse reisdocumenten, dan moet u deze ook meenemen.
  • Eén recente en goed lijkende kleurenpasfoto die voldoet aan de eisen van de Paspoortwet. Laat de pasfoto daarom maken bij een vakfotograaf. Die is op de hoogte van alle eisen. Houd er rekening mee dat u op het Publieksplein en in de omgeving van het stadskantoor geen pasfoto kunt laten maken!
  • Contant geld of uw pinpas. U moet het document namelijk bij de aanvraag betalen.

Kosten

De tarieven in 2019 zijn:

  • een paspoort vanaf 18 jaar (10 jaar geldig, 34 pagina's): € 71,35
  • een paspoort tot en met 17 jaar (5 jaar geldig, 34 pagina's): € 53,95
  • een zakenpaspoort vanaf 18 jaar (10 jaar geldig, 66 pagina's): € 71,35
  • een zakenpaspoort tot en met 17 jaar (5 jaar geldig, 66 pagina's): € 53,95
  • een identiteitskaart vanaf 18 jaar (10 jaar geldig): € 56,80
  • een identiteitskaart tot en met 17 jaar (5 jaar geldig): € 29,95
  • een spoedaanvraag: € 48,60 extra.

Met kinderen reizen naar het buitenland

Als u (alleen) reist met kinderen, dan moet u rekening houden met extra regels en controles om kinderontvoering tegen te gaan. U hebt dan toestemming nodig van de (andere) ouder(s). Ga voor meer informatie naar Rijksoverheid. Daar kunt u ook een toestemmingsformulier downloaden.

In sommige landen is er meer nodig dan dit toestemmingsformulier. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming.

Levertijd

Paspoorten en identiteitskaarten worden op een centrale plaats in Nederland gemaakt. U kunt uw nieuwe document daarom niet meteen meenemen. De levertijd is vijf werkdagen.

Spoedaanvraag

U kunt uw paspoort of identiteitskaart eventueel met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur, ligt het nieuwe document in het algemeen de volgende dag na 11.00 uur klaar. Een spoedaanvraag kost € 48,60 extra.

Tussen aanvraag en afhalen verhuizing naar andere gemeente

Als u tussen het aanvragen en afhalen verhuist naar een andere gemeente, dan moeten wij uw reisdocument naar de nieuwe woongemeente sturen. U moet het dan daar afhalen. Informeer vooraf of uw document daar al binnen is.

Noodpaspoort

Als u niet op tijd een geldig reisdocument kunt regelen, dan kunt u een noodpaspoort aanvragen. Noodpaspoorten worden in Nederland onder strikte voorwaarden afgegeven door de Koninklijke Marechaussee. Lees er meer over op de website van het Ministerie van Defensie.  Daar leest u dat u eerst moet bellen met de Koninklijke Marechaussee: 0800 1814.

Paspoort of identiteitskaart gestolen of vermist

Kom dan zo snel mogelijk langs bij de gemeente om de vermissing te melden. Nadat u een verklaring van vermissing hebt ingevuld, kunt u meteen een nieuw document aanvragen. Een proces-verbaal van de politie is daarvoor niet nodig. Het aanvragen van een nieuw documten kan alléén op afspraak.

Soms zal de gemeente toch de politie inschakelen. Bijvoorbeeld als u al vaker een document bent kwijtgeraakt of als wij misbruik vermoeden. De politie gaat dan onderzoek doen. Zolang dat onderzoek duurt, krijgt u nog geen nieuw document.

Zodra u de vermissing gemeld hebt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente.

Een gevonden Nederlands paspoort of identiteitskaart wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Kijk voor meer informatie over identiteitsfraude op Rijksoverheid.

Voorkom identiteitsfraude

Voorkom dat er misbruik wordt gemaakt van uw persoonsgegevens. Geef ook nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Lees er meer over op de pagina Identiteitsfraude.

Veel gestelde vragen

Naar welke landen kan ik reizen met mijn ID-Kaart?

Met een ID-kaart kunt u reizen naar landen in Europa. Op de website van Rijksoverheid leest u naar welke landen u precies kunt reizen.

Hoe zit het precies met die vingerafdrukken in een paspoort of identiteitskaart?

Vanaf 20 januari 2014 worden er geen vingerafdrukken meer opgenomen bij de aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart. En bij de aanvraag van een Nederlands paspoort worden nog maar twee vingerafdrukken opgenomen in plaats van vier. Deze vingerafdrukken worden opgeslagen in de chip, die in het paspoort zit. Vingerafdrukken zijn verplicht als de aanvrager van een paspoort 12 jaar of ouder is. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. Lees meer op de website van Rijksoverheid.

Kan ik mijn paspoort of identiteitskaart ook gebruiken als identiteitsbewijs?

Ja, u kunt zich identificeren met de volgende geldige documenten:

  • Nederlands paspoort
  • Nederlandse identiteitskaart
  • rijbewijs (in sommige gevallen)
  • paspoort of identiteitskaart van de landen van de EU of de EER (paspoorten van andere landen moeten een geldige sticker voor verblijf hebben)
  • Nederlands reisdocument voor vluchtelingen
  • Nederlands reisdocument voor vreemdelingen
  • verblijfsdocument en W-document

Ga voor meer informatie over identiteitsbewijzen naar Rijksoverheid.

Waar vraag ik een Nederlands paspoort aan als ik in het buitenland woon?

In het buitenland vraagt u uw Nederlandse paspoort of ID-kaart aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Het maakt niet uit of u in het buitenland woont of daar tijdelijk verblijft. Lees hier meer over bij Rijksoverheid.

Contact

Maak een afspraak

Voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart kunt u alleen op afspraak terecht op het Publieksplein. Wij raden aan om ook een afspraak te maken voor het afhalen van uw reisdocument. 

Afspraak maken

Publieksplein (stadskantoor)

Hazenweg 121, 7556 BM Hengelo
Telefoon: 14 074

Contactformulier

Deze website maakt gebruik van cookies.

Strictly necessary cookies

Cookies t.b.v. statistieken

Cookies van externe partijen

Meer informatie
Wat vindt u van onze website?